torstai 10. syyskuuta 2009

Ohjauksen monet muodot

Nyt kun influenssasta on selvitty olen päässyt toden teolla ohjauksen alkuun. Olen iloinen että englanninopettaja Päivi Rellusta otti minuun yhteyttä ja yhdessä organisoimme näiden kolmen koulun kieltenopettajien tapaamisen lokakuulle. Päivi kertoo tapaamisessa omista kokemuksistaan verkosta kieltenopetuksessa, minä esittelen wikien ja blogien käyttöä ja aikaa on varattu myös vapaalle ajatusten- ja ideoidenvaihdolle. Uskon, että nämä oppiainekohtaiset ohjaustilaisuudet ovat hyödyllisiä, vallankin kun kieltenopetuksessa on monia erityispiirteitä, joita reaaliopettaja ei välttämättä osaa ottaa huomioon. Tapaamiseen tuli heti kutsun jälkeen useita ilmoittautuneita, mikä innosti ja kertoo tämänkaltaisen toiminnan tarpeellisuudesta.
Muita oppiainekohtaisia ohjaustilaisuuksia on jo sovittu. Tapaan koulumme äidinkielenopettajia ja pohdimme yhdessä, kuinka verkkoa voisi äidinkielenopetuksessa mielekkäästi hyödyntää. Joitain ideoita minulla jo äidinkieleen on, mutta aion ennen tapaamista hieman tutustua äidinkielen opseihin ja miettiä pidemmälle, jotta varmasti voisin tarjota jotain uutta ja innostavaa ohjattaville.
Olen myös sopinut monia yksittäisiä ohjaamistilanteita ja nyt näyttää siltä, että kyllä kollegavalmennukseen varattu tuntimäärä täyteen tulee.
Olen huomannut, että ohjaustarpeita on kovin erilaisia. Jotkut haluavat yksinkertaisesti oppia Moodlen alkeet, lisätä verkkoon aineistoja ja teknisesti hyödyntää tehtäväominaisuuksia. Tämä on melko helppo ja vähiten stressiä aiheuttava ryhmä ohjattavaksi. Heidän kanssaan keskustellaan varmasti paljon verkko-opetusken perusteista, mielekkyydestä ja verkon mahdollisuuksista opetuksessa ylipäänsä.

Toinen ryhmä ovat he, jotka ovat jo jonkin verran verkkoa käyttäneet, mutta haluavat uusia ideoita ja ehkä keskustella tehtävien pedagogisesta mielekkyydestä, käytännön järjestelyistä ja opiskelijoiden ohjaamisesta. Tämä ryhmä on siitä mielenkiintoinen, että heidän kanssaan käydyistä keskusteluista oppii varmasti paljon itsekin. Tässä sekä sekä yhden oppiaineen edustajien että sekaryhmien ohjaaminen on mahdollista. Kuten sanottua, joskus voi olla hyvä keskittyä oppiainespesifeihin kysymyksiin, joskus taas toisten oppiaineiden verkko-opetuksesta kuuleminen voi antaa ideoita ja laajentaa näkökulmaa.

Kolmantena ovat he, jotka haluavat oppia käyttämään jotain tiettyä (Moodlen ulkopuolista) välinettä. Olen tämän blogin lisäksi perustanut kollegavalmennuksen wikin, jossa esimerkiksi wiki-opiskeluun voidaan tutustua. Tämä blogi voi toimia blogikirjoituksen harjoitusalustana ja ohjattavilla on myös moodle-harjoitustila käytössään. Koulumme kirjallisen ilmaisun opettaja pyysi apua uuden verkkolehtipohjan löytämiseen. Siinä minulla on haastetta: pohjan tulisi olla helposti päivitettävä ja jaettavissa osastoihin niin kuin verkkolehden kuuluukin.

Tässä huomioitani tänään, ensi viikolla kirjoitan lisää ensimmäisten yksilöohjausten jälkeen.

1 kommentti:

  1. Olen samaa mieltä että kollegavalmentajuudelle on tilaus. Tuo äidinkielen osuus blogissasi luulisi kiinnostavan myös meidän äidinkielen opettajia.

    VastaaPoista